Wednesday, 22 March 2017

The Map Is NOT The Territory vs Komunikasi


Saya ada share presupposition ini, dari prespektif makna yang kita beri atas sesuatu yang dizahirkan kepada kita atau oleh kita. Apa juga yang disampaikan oleh kita TIDAK semesti difahami atau dipersetujui oleh orang yang mendengar atau membacanya. Sebab kita melihat atau mendengar BUKAN sepertinya tetapi sering melihat dan membaca atas apa kita percaya sahaja. Kerana minda kita sering delete, distort dan generalise idea. 

Tetapi bukan itu sahaja. Kita sering menyampaikan atau menulis sesuatu yang tidak ada kepentingan orang yang membacanya atau mendengarnya. Kita berkomunikasi apa yang kita tahu bukan sesuatu yang orang lain INGIN tahu. Kita sering menulis atau bercakap dari prespektif peta minda kita dan tidak memperdulikan orang lain. 
Komunikasi adalah maklum balas yang kita dapat. Kalau kita tidak berjaya apa yang kita inginkan, komunikasi kita tidak berkesan. Komunikasi yang berkesan hanya atas platform jurang peta minda yang minimum. Komunikasi yang berkesan hanya dengan  rapport yang baik. We match and mirror mind map orang lain.
Dalam sosial media seperti whatsapp, facebook dan instagram, kita sering disantak dengan posting yang kita tidak berhajat atau tidak ada kepentingan ke atasnya, walaupun kita perlu meraikannya. Seperti seseorang yang sering share makan sedap2 dan posing macam artis.

Hanya sedikit sangat posting yang sangat berguna. Share, kalau berguna atau abaikan sahaja.

No comments:

Post a Comment